Дидактичний матеріал для НУШ: роль сучасний навчальних засобів у освітньому процесі

З поступовим переходом до методів навчання Нової української школи, роль дидактичних матеріалів у навчальному процесі стала дуже важливою. Особливо це стосується початкової школи. За новими стандартами освіти, навчання проходить у звичній для 6-річної дитини ігровій формі — і саме тут різноманіття сучасних дидактичних матеріалів покликане допомогти вчителю. Але як правильно підібрати сучасні навчальні засоби та як повинен виглядати дидактичний матеріал для НУШ у 1 класі? Пропонуємо поглиблено розглянути асортимент товарів для початкової школи, що пропонують спеціалізовані інтернет-магазини, та перевірити: чи дійсно він відповідає рекомендованому переліку МОН.

Дидактичний матеріал для початкової школи: основні класифікації

Хоча навчання в початковій школі проходить у форматі гри, та дидактичний матеріал для 1 класу відрізнятиметься від роздаткових матеріалів для третьокласників: за зовнішнім виглядом, інформативністю, рівнем складності. Тому пропонуємо наступну класифікацію, з урахуванням віку школярів:

  • дидактичні матеріали для 1 класу НУШ: каси букв і цифр; український алфавіт; англійська абетка; таблички для вивчення основ каліграфії; картки Домана; прості конструктори; роздаткові годинники;
  • дидактичні матеріали для 2 класу НУШ: моделі будови рослин; набір для вивчення правил дорожнього руху; набори для рахунку та вивчення складу числа; моделі геометричних фігур; засоби для дослідження навколишнього світу та природних явищ;
  • дидактичні матеріали для 3 класу НУШ: таблиці, плакати та картки для вивчення граматики української та іноземних мов; інтерактивні книги; моделі для демонстрації принципів дії простих механізмів; складні конструктори на багато деталей; роботи та набори для вивчення основ кодування й програмування тощо.

Цей поділ є дещо умовним, адже багато які дидактичні матеріали використовуються протягом усього часу навчання в початковій школі. Існують й інші класифікації. Наприклад, за методикою навчання Монтессорі, популярною в усьому світі, спеціальні дидактичні засоби не діляться за віком, а поділяються на:

  • аналітичні дидактичні матеріали — орієнтовані на розвиток певного відчуття, тож мають якусь помітну специфічну характеристику: вага, форма, розмір тощо;
  • дидактичні матеріали для самокорекції — з їх допомогою малюки навчаються самостійно виправляти власні помилки, без участі в цьому процесі вчителя;
  • приваблюючі увагу дидактичні матеріали — яскраві об’єкти, приємні на дотик, зручної форми, які приваблюють і зацікавлюють дітей. Такі навчальні засоби вчителю найлегше інтегрувати в навчальний процес в ігровій формі.

Дидактика для НУШ: переваги та недоліки

Іноді батьки першокласників (а буває, що й самі педагоги) запитують себе: чи дійсно така велика кількість навчальних засобів, що більше нагадують іграшки, корисно впливає на процес освіти? Допомагають вони пізнати світ — чи, навпаки, відвертають увагу й заважають зосередитися на «серйозному» процесі навчання?

Навчаємося по-новому: позитивні зміни

Роль сучасних дидактичних матеріалів важко переоцінити — хоча вони й нові для української освіти, але в усьому світі використовуються вже досить давно, тож мають доведену ефективність.

Першокласники, які починають навчання за новою методикою, мають менше проблем з навчанням, краще запам’ятовують і розуміють нову інформацію. Такі діти виростають уважними, зосередженими, мають мотивацію до навчання й надзвичайно розвинену уяву та творчі здібності. Також велика кількість наочних матеріалів сприяє розвитку короткострокової та довгострокової пам’яті дитини, допомагає сформувати послідовності й розвиває логічне мислення.

Важливість дидактичних матеріалів полягає ще й в тому, що вони дуже корисні для навчання дітей з особливими потребами, допомагають їм розвиватися, знаходити спільну мову з однолітками.

Найпоширеніші труднощі в роботі з дидактичними матеріалами

Коли є стільки переваг застосування дидактичних навчальних матеріалів, то які ж труднощі можуть виникати у вчителів при роботі з дидактичними матеріалами для НУШ? Але вони все ж існують. Найпоширеніша проблема — коли у намаганні закупити якомога більше яскравих привабливих для дітей навчальних засобів забувають про їх відповідність навчальній програмі. Адже, попри те, що вони дійсно нагадують сучасні дитячі іграшки, дидактичні матеріали для початкової школи, — це, в першу чергу, засоби навчання. Вони повинні мати чітко визначене програмою практичне застосування і цінність для навчального процесу.

Окрім того, трапляється, що вчителі не мають відповідного досвіду використання в навчальному процесі деяких навчальних засобів, особливо тих, що стосуються STEM-освіти, нових технологій, вивчення основ кодування. Тому важливо забезпечити викладачам проведення навчання та інструктажу по правильному інтегруванню нових навчальних матеріалів в освітній процес і використанню всіх їхніх корисних властивостей згідно з офіційною програмою. Необхідною умовою також є вільний доступ до інструкцій, методичних посібників та інших допоміжних матеріалів, бажано — українською мовою.

Де придбати дидактичні матеріали за Наказом МОН

Оснащення навчальних кабінетів початкової школи, в тому числі — й усією необхідною дидактикою, регулюється Наказом МОН України №143 «Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи». Щоб полегшити вчителям завдання по підбору нових та оновленню раніше закуплених дидактичних матеріалів, методисти B-Pro — української компанії-постачальника товарів для школи — підготували перелік навчальних засобів, що відповідають усім характеристикам, прописаним у Наказі. Тож ознайомитися з дидактичними матеріалами, актуальними для обладнання кабінетів початкової школи, можна на сайті https://b-pro.com.ua компанії в розділі «Накази». Або телефонуйте (044) 353-33-77 та отримайте необхідні консультації.