Які переваги та недоліки має франчайзинг і що краще — франшиза чи власний бренд? Франшиза — це отримання підприємцем дозволу на використання бізнес-системи, торгової марки, знаку та назви бренду за певну плату: так, наприклад, можна відкрити свій ресторан McDonald’s, KFC чи Domino’s Pizza. Сьогодні разом з проєктом Школа бізнесу Нова пошта відповідаємо на ці запитання.
Порівняння франчайзингу та власної справи
- Рівень конкуренції. Відкриваючи власну справу, можна зіштовхнутись з високим суперництвом, що призведе до занепаду та банкрутства бренду. Так, шанси стати лідером ніші є, однак це — важка праця, правильний маркетинг, унікальна пропозиція та банально вдача. Якщо ж конкуренція в галузі нульова, є ризик провалу, адже це означає, що цю нішу не вдалось зайняти нікому та вона не прибуткова. Що стосується франшизи, то тут отримуєте готовий та відомий на ринку бренд, який має клієнтську базу, викликає довіру у споживачів та ефективно конкурує на ринку.
- Планова дохідність. Дохідність власної справи може бути як високою, так і низькою або нульовою. Успіх залежить не лише від планування, а й від ситуації на ринку, форс-мажорів, дій конкурентів і ще багатьох інших чинників. Франчайзинг же, у більшості випадків, — це гарантована дохідність, адже її легше передбачити завдяки досвіду роботи бренду на ринку.
- Вартість відкриття справи. У цьому випадку власний бізнес буде вигіднішим, адже витрати контролюються вами, а не франчайзером (власником бренду). До того ж франшиза — це додаткова сплата роялті, одноразового внеску та інших платежів. Нерідко вартість франшизи вища, ніж відкриття аналогічного бізнесу під власним брендом, адже тут ви платите за ім’я, досвід і репутацію франчайзера.
- Свобода дій. За цим критерієм виграє власна справа, адже — це повна свобода дій та вибору, необмеженість та відсутність контролю. Щодо франшиз, у більшості випадків (крім франшиз вільного та срібного типу) франчайзер суворо контролює діяльність покупця, а також встановлює чіткі вимоги та модель ведення бізнесу. Змінити постачальника, асортимент чи ціни не вийде.
- Безпечність та ризики. Ризики є всюди, але з франшизою вони все ж нижчі, адже тут варто боятися лише розриву угоди через невиконання умов договору та шахрайства. Що ж до власного бренду, йому притаманні вищі ризики банкрутства, обману зі сторони постачальників, виникнення проблем з оподаткуванням, допущення помилок під час ведення бізнесу та неприбутковості справи.
- Витрати часу на запуск бізнесу. За класичною, срібною, орендною та корпоративною франшизами власники бренду або взагалі самостійно займаються відкриттям торгової точки, або беруть на себе більшість зобов’язань. Завдяки цьому франчайзі (покупець) концентрується на веденні готового бізнесу та не витрачає час на його запуск. Власний же бренд — це робота 24/7 без вихідних і перерв.
- Облік і юридичні аспекти. Власний бізнес — на 100% ваша власність, однак й облік доходів доведеться вести або самостійно, або з допомогою бухгалтера чи юриста. Бізнес за франшизою, своєю чергою, може як на 100% перебувати у власності покупця, так і надаватись в оренду. Якщо обирати срібний тип угоди, то право власності матиме покупець, а з обліком і фінансовими питаннями йому допомагатиме франчайзер.
Як висновок, що власний бізнес, що франшиза мають свої переваги та недоліки, а тому виділити переможця неможливо. При виборі опирайтесь на ваш бюджет, цілі та можливості.