Корупція у сфері державних закупівель — це один із найбільших викликів для України, який гальмує розвиток економіки та підриває довіру суспільства до влади. Проте є рішення, яке може змінити цю ситуацію. Денис Костржевський, Голова Ради директорів Міжнародного аеропорту «Київ» (аеропорт Жуляни), у своїй статті «Обов’язкове страхування у державних закупівлях: підвищення якості та зниження ризиків» пропонує запровадити механізм обов’язкового страхування державних контрактів. Європейський досвід уже довів, що цей інструмент не тільки знижує корупційні ризики, але й забезпечує прозорість процесів, роблячи їх більш контрольованими та ефективними.
Страхові компанії як незалежні арбітри
Як підкреслює Костржевський, обов’язкове страхування не лише підвищує якість виконання контрактів, але й робить закупівлі прозорішими, адже страхові компанії виступають як незалежні фінансові гаранти. Вони ретельно перевіряють підрядників перед тим, як надати покриття, оцінюючи їхню фінансову стабільність і репутацію. У разі невиконання умов контракту страхова компанія має покривати збитки, що змушує її забезпечувати високий рівень нагляду за всіма етапами виконання робіт.
Європейський Союз активно застосовує інструменти страхування в державних закупівлях для зменшення корупційних ризиків. Згідно з дослідженнями, країни ЄС впроваджують обов’язкові гарантії виконання контрактів, що дозволяє мінімізувати порушення у тендерних процесах і підвищити відповідальність підрядників.
Денис Костржевський: Механізми зменшення корупції
Основні механізми, за допомогою яких обов’язкове страхування знижує корупційні ризики, можна розділити на кілька ключових аспектів:
- Незалежність страховиків: Страхові компанії не залежать від замовників чи підрядників, що виключає можливість змови. Вони забезпечують об’єктивний контроль за виконанням контракту, адже будь-які недоліки напряму впливають на їхні фінансові інтереси.
- Відбір підрядників: Страхові компанії ретельно перевіряють репутацію та здатність підрядника виконати контракт до надання страхового покриття. Це знижує ризик перемоги в тендері недобросовісних компаній.
- Моніторинг на всіх етапах: Страхові компанії залучають незалежних експертів або спеціалізовані організації для контролю за виконанням робіт на кожному етапі. Ці експерти забезпечують об’єктивну перевірку якості та відповідності робіт умовам контракту. Оскільки будь-які порушення можуть призвести до значних фінансових втрат для страховика, страхові компанії зацікавлені в ретельному нагляді та прозорості виконання робіт, що підвищує відповідальність усіх учасників процесу.
Зниження корупційних схем
Як зазначає Голова Ради директорів Міжнародного аеропорту «Київ» (аеропорт Жуляни) Костржевський Денис, впровадження обов’язкового страхування дозволить значно зменшити кількість корупційних схем у публічних закупівлях. В Європі це вже доведено на практиці. За даними Європейського парламенту, застосування страхових механізмів в тендерах дозволило значно скоротити кількість випадків шахрайства і недобросовісної конкуренції. Це підтверджує й нещодавнє дослідження Transparency International, яке вказує, що країни ЄС завдяки новим правилам змогли мінімізувати ризик корупції на 15-20%
Розвиток ринку страхових послуг
Важливо також зазначити, що запровадження обов’язкового страхування державних закупівель сприятиме розвитку страхового ринку. У Європі такі системи працюють вже десятки років, що дозволило збільшити частку страхових послуг у ВВП до 5-7% у розвинених країнах ЄС. Крім того, це допомогло створити сотні тисяч нових робочих місць у сфері страхування та суміжних галузях.
Денис Костржевський наголошує, що в Україні запровадження таких механізмів стимулюватиме ринок страхування та сприятиме економічній стабільності. Створення страхових фондів дозволить захистити державні фінанси від збитків, що виникають через неякісне виконання контрактів, і створить додаткові резерви для покриття ризиків.
Економія бюджетних коштів: Європейський досвід
Впровадження обов’язкового страхування у державних закупівлях дозволяє багатьом європейським країнам значно зекономити на витратах, пов’язаних з неякісним виконанням робіт. Наприклад, у Німеччині та Франції системи обов’язкового страхування у будівельних тендерах знизили витрати на повторні ремонти, що дозволило заощадити до 10-12% державних коштів. У Великій Британії також використовують механізми гарантійного страхування, завдяки якому знижуються витрати на контроль за виконанням контрактів та забезпечується виконання робіт згідно з високими стандартами.
Зокрема, Німеччина використовує обов’язкові страхові поліси для контрактів у сфері будівництва та інфраструктури, що допомагає запобігати дефектам ще на початкових етапах проєктів. Це дозволяє країні знижувати витрати на контроль за якістю робіт, адже страхові компанії самі зацікавлені в уникненні порушень, аби не нести додаткові витрати.
У Франції система страхування громадських робіт (Loi Spinetta) передбачає обов’язкове страхування для всіх будівельних проєктів. Це забезпечує фінансовий захист держави та зменшує корупційні ризики, адже страхові компанії контролюють якість робіт. Такий підхід допоміг зекономити бюджети на повторних ремонтах і завершенні недороблених проєктів.
У Великій Британії механізми страхування державних контрактів також є поширеними, зокрема у сфері будівництва та великих інфраструктурних проєктів. Страхові компанії беруть на себе відповідальність за завершення робіт у разі, якщо підрядник не виконав зобов’язань. Ця система дозволила уникнути значних бюджетних втрат на завершення будівельних об’єктів, які не були закінчені через банкрутство підрядників чи неякісне виконання контрактів.
Такі приклади свідчать про те, що обов’язкове страхування допомагає знизити ризики не тільки в частині недобросовісного виконання робіт, але й у фінансових аспектах державних витрат. Україна, зі свого боку, може скористатися цим досвідом для оптимізації витрат на тендерні процедури і підвищення рівня відповідальності підрядників.
Як це вплине на Україну? Костржевський Денис
Впровадження обов’язкового страхування у державних закупівлях може стати одним із ключових кроків для забезпечення більш ефективного використання бюджетних коштів в умовах поточної економічної кризи в Україні. Сьогодні корупція та дефекти в реалізації державних контрактів призводять до величезних втрат для бюджету, а також знижують якість послуг та робіт, що отримує суспільство. Саме тому пропозиція щодо обов’язкового страхування, висунута Денисом Костржевським, Головою Ради директорів Міжнародного аеропорту «Київ» (аеропорт Жуляни), може стати вирішальним фактором у реформуванні цієї сфери.
Зменшення кількості корупційних схем
Одним із головних наслідків впровадження обов’язкового страхування стане зменшення кількості корупційних схем та дефектів у виконанні державних контрактів. Страхові компанії, як незалежні арбітри, матимуть пряму зацікавленість у забезпеченні якості виконання робіт, оскільки у разі недотримання умов підрядниками саме вони нестимуть фінансові втрати. Це означає, що страхові компанії будуть активно контролювати процес на кожному етапі, що сприятиме запобіганню корупційних схем та недобросовісних дій з боку підрядників.
Ефективніше використання бюджетних коштів
Запровадження страхування державних контрактів дозволить уникнути додаткових витрат, пов’язаних з необхідністю повторних тендерів чи ремонтів недобудованих або неякісно виконаних проєктів. Держава зможе спрямовувати кошти на розвиток інших важливих інфраструктурних проєктів, що особливо важливо у нинішній економічній ситуації. Це дозволить більш раціонально планувати бюджетні витрати, зосереджуючись на стратегічних цілях, замість того щоб покривати витрати на виправлення помилок чи порушень.
Підвищення прозорості та довіри
Крім фінансових переваг, обов’язкове страхування зробить державні закупівлі більш прозорими. Страхові компанії, які не мають інтересу в корупційних схемах, будуть гарантувати дотримання високих стандартів підрядниками, що підвищить рівень довіри з боку громадськості та бізнесу. Враховуючи той факт, що підрядники проходитимуть попередній відбір страховими компаніями, це автоматично знижує ризики того, що контракти отримають компанії, які не відповідають необхідним критеріям якості та надійності.