Як потрібно правильно обслуговувати ГБО і де це робити

Автомобільні інженери поки що не винайшли кращого способу заощаджувати на пальному, як газобалонне обладнання для бензинового двигуна. Але щоб дійсно економити гроші і не мати додаткових проблем, ГБО треба правильно обслуговувати. Що це значить і у чому можуть бути загрози?

Як і кожна система автомобіля, газобалонне обладнання потребує певного догляду. На перший погляд його сервіс здається нескладним, але якщо він буде неякісним, ГБО втратить свій головний сенс – замість економії власник отримає додаткові витрати.

Варто також сказати, що економія за допомогою переводу машини на пропан-бутан – річ доволі хитка і залежна від кількох умов. Краще знати про них завчасно, бо якщо їх не дотримуватись, сенсу витрачатись на комплект ГБО просто не буде.

Як влаштоване ГБО 

Для початку треба розібратися з конструкцією ГБО для сучасного автомобіля – з бензиновим двигуном з розподіленим впорскуванням пального у впускний колектор.

Газ пропан-бутан (скраплений нафтовий газ, СНГ, LPG) на борту автомобіля зберігається в балоні у рідкому вигляді під тиском 10 – 20 атм. Перед поданням у двигун СНГ переводиться у газоподібний вигляд, і впорскування відбувається через газові форсунки. Керує процесом електроніка, яка спирається на дані штатного ЕБУ автомобіля. Вона ж перемикає живлення двигуна з бензину на газ і навпаки, хоча за бажання водій може обрати пальне сам.

Запуск мотора завжди відбувається на бензині, а після прогріву двигуна автоматика перемикається на газ. Навіть якщо двигун гарячий, старт все одно буде на бензині – для збереження бензинових форсунок треба, щоб вони попрацювали хоча б кілька хвилин.

Отже, основні компоненти ГБО IV покоління такі:

  • Балон. Буває циліндричний чи тороїдальний (другий значно дорожче). Виготовляється із сталі чи полімерів, має запас міцності до 30 атм;
  • Мультиклапан. Модуль, який встановлюється на балоні, включає в себе запобіжний клапан (скидання надмірного тиску) і так званий швидкісний клапан (перекриває магістраль від балона до двигуна у випадку її обриву). Тут же є клапан-поплавок (не дає заправити балон більш як на 85%) і два вентилі, якими вручну перекривають трубку до двигуна і трубку до заправної горловини.
  • Редуктор. Розташований під капотом прилад, в якому рідкий газ перетворюється на газоподібний. Для цього скраплений СНГ потрібно підігріти – і це робить гарячий антифриз системи охолодження двигуна, підведений по спеціально прокладених шлангах.
  • Клапан електромагнітний. Відкриває подачу газу на магістралі від балона до редуктора разом із вмиканням режиму “газ” та перекриває його при переході в режим “бензин”. На інжекторних двигунах (IV покоління ГБО) спрацьовує за командою електронного блоку управління;
  • Фільтр рідкої фази. Друга назва – фільтр грубого очищення.Очищує скраплений газ від твердих частинок і рідких включень – конденсату, смол, згустків, не пропускаючи їх у редуктор і в такий спосіб захищаючи його від передчасного виходу з ладу.В сучасних системах цей фільтр часто буває виконаний в одному корпусі з редуктором (наприклад, популярні моделі Tomasetto) або з електромагнітним клапаном.
  • Фільтр парової фази.  Друга назва – фільтр тонкого очищення.Фільтрує СНГ, коли він уже перейшов у газоподібний вигляд, тобто встановлюється між редуктором і форсунками. Найчастіше одноразовий і має вигляд окремого пристрою, але у більш дорогому виконанні має форму відстійника зі змінним елементом.
  • Форсунки. Це пристрої для дозованого подання газу у впускний колектор, на кожен циліндр припадає одна форсунка. Всі чотири зазвичай стоять на одній планці, а газ від них гумовими трубками прямує до інжекторів, врізаних у впускний колектор двигуна.
  • Заправний клапан. Може бути встановлений під лючком бензобака поряд з бензиновою горловиною, а може бути врізаним в бампер чи заднє крило неподалік балона – на видному або в потаємному місці.
  • Трубопроводи. Трубки, які з’єднують усі вищезгадані компоненти ГБО. Важливо, щоб вони не були перегнуті при монтажі і те, наскільки якісно виконані різьбові з’єднання цих трубопроводів з компонентами системи. Трубки, які під’єднують форсунки, зазвичай гумові, їх теж не можна перегинати, а ще чим вони коротші, тим краще.
  • Електронний блок управління (ЕБУ). В інжекторних системах (ГБО IV покоління) керує моментом і тривалістю відкриття газових форсунок, а також автоматичним перемиканням з бензину на газ і навпаки (коли балон спустошиться).
  • Пульт керування. Невеличка панель, яка кріпиться у зручному для водія місці на торпедо. На ній є одна чи дві кнопки для перемикання режимів “бензин”/“газ” та кольоровий індикатор активованого режиму. Зазвичай також має на лицьовій стороні світлодіодний вказівник рівня газу в баку – дуже приблизний, між іншим.

Що треба обслуговувати в ГБО 

На щастя, якоїсь особливої уваги сучасне ГБО не потребує. Але йому потрібно регулярне обслуговування, і як правило, періодичність встановлює майстерня-інсталятор системи, спираючись на дані виробників газових компонентів. Найчастіше ТО для газової паливної системи рекомендується через кожні  10 тис. км. Перелік робіт такий:

  • Огляд системи на предмет протічок газу і пошкодження трубопроводів та їх з’єднань;
  • Перевірка трубопроводів та балона під тиском;
  • Перевірка трубопроводів системи охолодження, підключених до редуктора;
  • Злив конденсата з редуктора;
  • Заміна фільтрів;
  • Перевірка електромагнітного клапана;
  • Перевірка клапанів та вентилів мультиклапана;
  • Сканування (діагностика) електронних блоків для пошуку інформації про збої та помилки;
  • Чистка та налаштування форсунок (у випадку потреби за підсумками діагностики)
  • Налаштування подання газу (у випадку потреби за підсумками попередніх робіт).

Важлива обставина: деякі сервісні роботи – наприклад, очищення форсунок та електромагнітного клапана – можуть привести до потреби налаштування системи. Крім того, важливо, щоб всі форсунки мали однакову пропускну спроможність, тобто відміряли однакові порції газу – інакше двигун працюватиме нестабільно, втрачатиме потужність і споживатиме зайве пальне.

При тому достеменні дані про результат налаштувань можна отримати лише за наявності діагностичного сканера з відповідним софтом. Тобто далеко не на кожній СТО після завершення регламентних операцій ваше ГБО можуть налаштувати так, що двигун буде споживати мало газу, але видавати належну потужність і обертовий момент.

Але це ще не всі ризики, які несе для ГБО звернення на СТО недостатньо високого рівня.

Ризики при обслуговуванні ГБО

“ГБО призване економити гроші автовласнику на різниці в вартості палива, але є і протилежна сторона цієї історії – ризики сплатити за дорого вартісний ремонт двигуна. І це не припущення, а статистика з наших автосервісів. Чому двигун виходить з ладу через ГБО? Є декілька основних причин, хоча таких може бути і більше”, – зазначили у Департаменті сервісу корпорації УкрАВТО.

Справа в тому, що згоряння скрапленого газу відбувається довше, ніж згоряння бензину. Таким чином, часткове горіння (догорання) газо-повітряної суміші може відбуватись в випускному колекторі ДВЗ. В першу чергу в зоні ризику знаходяться випускні клапана. Їх прогорання є найбільш розповсюдженою проблемою.

Інші негативні явища, як-то зменшення ступеню змащення циліндро-поршневої групи, через те, що бензин має парафіни та жири, а газ ні, до уваги не приймаємо.

Причини такого явища:

  • старі мотори, які розраховані на більш низькі температури та навантаження в принципі;
  • не якісне та/ти невірно відрегульоване/підібране ГБО під мотор, з точки зору затримки запалення.
  • Не якісний скраплений газ, у якого збільшений час горіння (із-за домішок).

Наші базові рекомендації:

  • Встановлювати ГБО тільки на спеціалізованих СТО чи дилерських автоцентрах, які мають відповідні ліцензії та надають тривалу гарантію на свою роботу та встановлені компоненти;
  • НЕ економити на заправках, використовувати скраплений газ великих та перевірних АЗС.

І головне – при появі будь яких проблем з роботою двигуна на ГБО, звертатись до спеціалістів.

Помилки при обслуговуванні ГБО

Одна з головних небезпек при некваліфікованому обслуговуванні ГБО у тому, що можуть бути порушені налаштування, при якому автомобіль споживає найменшу кількість газу і при тому зберігає гідну динаміку.

  • Непомічене засмічення трубопроводів системи охолодження, підключених до редуктора. Оскільки шланги системи охолодження формально не є частиною ГБО, невідповідальні майстри при регламентному огляді уваги їм не приділяють. Але проблеми в цих трубопроводах призводять до обмеження постачання гарячого антифризу і недостатнього нагріву редуктора. Що в свою чергу провокує його передчасне старіння, проблеми з перетворенням газу, хаотичне перемикання режимів “бензин” і “газ”.
  • Порушення налаштувань системи подання газу. Систему можна налаштувати або на більшу віддачу двигуна, або на більш економічну роботу. Як правило, власник бажає економічності з більш-менш прийнятною динамікою, але досягти таких налаштувань непросто, це доволі копіткий процес, часто результату вдається досягти у кілька етапів. Некваліфікований або неретельний майстер на СТО, яка не дорожить своїм ім’ям, часто настільки тонкими налаштуваннями не переймається.
  • Непомічені відхилення в роботі форсунок. Двигун з порушеними налаштуваннями форсунок може зовні працювати цілком задовільно. Але в режимі часткового або повного навантаження робота може бути нерівномірною, із збільшеною витратою газу і запахом з вихлопної труби. Найгірше те, що постійна робота із забрудненими чи зношеними форсунками може призвести до прогорання клапанів ГРМ двигуна;
  • Неправильно підібраний змінний вкладиш фільтра. Повної стандартизації газових фільтрів немає, тому цілком реальна ситуація, коли у корпус майстер – свідомо чи випадково – встановлює фільтрувальний вкладиш меншого розміру. Ніякого очищення газу в такому випадку не буде;
  • Ігнорування проблем редуктора. Забруднений зсередини або пошкоджений через хронічний недогрів редуктор стає причиною бідної паливно-повітряної суміші. А це в свою чергу призводить до перегріву і прогорання випускних клапанів ГРМ;
  • Непомічена нещільность електромагнітного клапана. Якщо клапан частково пропускає газ у закритому стані, робоча суміш двигуна буде перезбагачена – що означає перевитрату пального і порушення віддачи двигуна. З часом проблема поглибиться і одного разу двигун відмовиться працювати в режимі “бензин”;

Усьому є межа

Економити на тому, що використовується для економії, безглуздо. Такий ефективний засіб заощадження коштів як ГБО може сам перетворитися на помпу для викачування грошей з гаманця власника. Тому так важливо раз і назавжди визначитись для себе: щоб мати зиск з газобалонного обладнання, недешевого в будь-якому випадку, треба, по-перше, обрати якісний комплект обладнання, по-друге, встановити його у компетентних майстрів, і по-третє – на такій же перевіреній СТО його обслуговувати.